טיפול שיננית – מה החשיבות ומה המשמעות

טיפול שיננית – כדאי לדעת

יש שחושבים, בטעות, כי תפקידה היחיד של שיננית הוא לבצע הסרה של הפלאק המצטבר על השיניים, אך אין זה כך. תפקידה של השיננית מורכב ומסועף הרבה יותר והוא מציע שלל אפשרויות חיוניות, אשר רובן כלל אינן מוכרות. בכדי להבין בדיוק את תפקידה של השיננית ולהכיר את מגוון האפשרויות הטיפוליות אותן היא מספקת, מומלץ לקרוא את הדברים הבאים.

טיפול שיננית – מיסטר ג’קיל ומיסטר הייד

הגוף שלנו מלא בחיידקים, שבחרו להתיישב בו דרך קבע. חלקם טובים או לפחות אינם מזיקים לנו, וחלקם ממתינים לקרקע פורייה על מנת להתפשט ולכבוש שטחי מחייה נוספים, תוך שהם פוגעים בבריאותינו. הסוג האחרון של החיידקים הוא זה המסוגל לגרום למחלת העששת והוא יושב על דפנות השיניים שלנו בדממה.

הכירו: חיידק הסטרפטוקוקוס מיוטנס

חיידקי הפה הגורמים לעששת, הינם בעיקר חיידקים מסוג Streptococcus mutans, חיידקים אשר יושבים באופן קבוע על השיניים וממתינים לרגע הנכון, בו הם הופכים, תוך מספר שעות, לחיידקים פתוגניים (גורמים מחלות) שאוכלים סוכרים הקיימים באוכל שלנו ומפרישים חומצות וגורמים להמסת אמייל השן.
 עבודתם של החיידקים מאורגנת ויעילה, וכל שנדרש להם הוא קרקע פורייה לפעולה, דהיינו, הצטרפות של מספר גורמים יחד כמו הצטברות של פלאק (חיידקים) ואבנית על השיניים, הרגלי היגיינה לקויים, ואכילת מאכלים מתוקים הנדבקים לשיניים). כאשר שלושת גורמים אלו מתקיימים, נהנים החיידקים מהסוכרים הקיימים בפה, והופכים אותם לחומצות לקטיות, היוצרות אט אט חורים בשיניים.

חושבים עם הראש ומצביעים ברגליים

מחלת העששת הינה רק תופעה אחת העלולה להתרחש באזור הפה. מצטרפים אליה גם חברים נוספים כמו: ריח רע מהפה, דלקת חניכיים, שיניים מוכתמות, דימום וכאבי שיניים. את כולם ניתן למנוע ולצמצם בקלות על ידי טיפול שיננית, באמצעות ביקור סדיר אצל שיננית, אחת לשלושה- שישה חודשים.

תפקידה של שיננית

בעוד בארץ זוכה בעלת המקצוע לשם הכללי “שיננית” ולשם הטיפול טיפול שיננית, הרי שבחו”ל, שיננית מכונה Dental hygienist, דהיינו, האחראית על היגיינת הפה. שם זה, קרוב יותר לתיאור תפקידה העיקרי של כל שיננית, והוא, לסייע לנו בשמירה על בריאות הפה והחניכיים.
 טיפול שיננית
למרות שכל שיננית מתנהלת באופן שונה מול לקוחותיה, ישנם מספר שירותים אותם היא מספקת, המוגדרים מתוקף תפקידה, וביניהם:
  •  בדיקה מעמיקה של חלל הפה והשיניים על מנת לגלות באזור הפה מחלות ופתולוגיות שונות
  •  ייעוץ לתזונה נכונה המסייעת בשמירה על בריאות השיניים
  •  הסרת כתמים ומשקעים מהשיניים, מעל לחניכיים ומתחתן
  • איטום חריצים, טיפול בפלואוריד ומניעת עששת
  •  הקניית הרגלי היגיינה נכונה של הפה והמלצה לשימוש בתכשירים מתאימים
  • פוליש והברקת השיניים
  •  הסבר מפורט על מחלות בפה, סכנות נפוצות והגורמים להן
  •  טיפול משלים למחלות חניכיים
  •  הסרת תחבושות ותפרים

סיכום

יש שחושבים כי שיננית היא שם נרדף לסייעת רופא שיניים. בפועל, מדובר בתפקיד שונה לגמרי, המספק שירות נפרד מזה של רופא השיניים.
על מנת להשיג תוצאות חיוביות, חשוב לבקר אצל שיננית לפחות אחת לחצי שנה, ולהקפיד על ההוראות אותן היא מבקשת לבצע.
מטופלים אשר יקפידו על ביקור סדיר אצל שיננית, יצמצמו באופן ממשי כמות טיפולי שיניים חודרניים, ימנעו כאבים ואי נעימויות, ואף יחסכו
בעלויות.