טיפול בחרדה דנטלית

מהי בעצם חרדה דנטלית בטיפול שיניים/ טיפול בחרדה דנטלית אצל ד”ר איתן קורף

טיפול בחרדה דנטלית –  פחד הנו תחושה לגיטימית – אין איש אשר מגיע אל מרפאת השיניים בשמחה ודילוגים

ישנם מעט מאוד אנשים אשר ביקור אצל רופא השיניים מותיר אותם אדישים.

פחד מרופא השיניים הנו פחד אשר קיים אצל כ- 75% מהאוכלוסייה במידה זו או אחרת.

לפחד רמות שונות והוא בא לידי ביטוי במגוון דרכים. במקרים קיצוניים המתרפא מסרב בכל תוקף להגיע אל רופא השיניים ולקבל טיפול, דבר אשר יכול להביא לנזקים חמורים לשיניים והחניכיים.

ישנם מספר סיבות לפחד :

• הסיבה העיקרית היא ניסיון קודם רע אצל רופא השיניים
  • פחד מזריקה ו/או כאב
  • פחד מריחות שונים
  • רעש של המכשירים
  • צורת השכיבה על הכיסא
  • הכנסת חומרים לגוף
  • אי הוודאות לגבי הטיפול
  • שאיפת חלקים או נוזלים בזמן הטיפול
  • אי יכולת לנשום בזמן הטיפול ותחושת מחנק

כפי שהסיבות לפחד היינן רבות ומגוונות כך גם הסימפטומים לפחד: אנשים אשר דוחים את התור לאחר שנקבע שוב ושוב, אנשים אשר מרבים בדיבור לפני הטיפול על מנת לדחות את הקץ, כיווץ שרירי העין בזמן הטיפול, ובמקרים קיצוניים יותר המטופל נתקף בחרדה

חרדה מהי?

חרדה היינה תחושת פחד חזקה ובלתי מוסברת, אנשים יכולים לפתח חרדה מפעילות מסוימת, מסיטואציה מסוימת, מאדם מסוים. החרדה משתלטת על האדם ללא יכולת שליטה ויש לה נטייה להתנפח ולגדול.
חרדה מרופא השיניים שכיחה מאוד, על-פי ממצאים סטטיסטיים קרוב ל- 30% מקרב האוכלוסייה סובלים מכך.

אנשים עם חרדה מרופא השיניים בדרך כלל דוחים טיפולים רגילים במשך שנים ועשרות שנים. מצב אשר גורם להם לחיות עם זיהומים בחניכיים ומחלות חניכיים, כאבים, שיניים שבורות וחסרות, מצב אשר מחמיר עם השנים.

טיפול בחרדה דנטלית

כאשר אנשים משתמשים במונחים חרדה ופוביה הם בדרך כלל מתכוונים לאותו הדבר למרות שפירוש המושגים שונה.

אנשים עם חרדה דנטלית חייבים טיפול בחרדה דנטלית על ידי הרופא המטפל. הם יחושו פחדים וקשיים להגיע אל רופא השיניים ויהיו להם פחדים לא מוסברים ומוגזמים לפני הביקור.

לעומת זאת, פוביה דנטלית או טיפול בחרדה דנטלית היינה מצב חמור וקשה יותר, הפוביה באה לידי ביטוי כפחד משתק ואחוז אימה, התקפי חרדה אשר כוללים שינויים פיזיים כגון: הזעות, דופק מואץ, רעד במפרקים וכו’.

להימנעות מטיפולי השיניים ישנו גם היבט נפשי. שיניים לא מטופלות, שבורות או חסרות מביאות לידי חוסר בטחון עצמי, אנשים אלו מחייכים פחות, משתדלים לדבר עם פה כמעט סגור או ששמים יד על הפה בזמן הדיבור, במקרים מסוימים מצב זה מביא לידי פגיעה ביחסים הבין אישיים או ביחסים בעבודה.
בנוסף, אנשים אלה עשויים לסבול גם מפגיעה בבריאות הכללית, הוכח מעל לכל ספק שהיגיינה אוראלית לקויה גורמת להופעה או החמרה של מחלות שונות כגון: מחלות לב, זיהומי מערכת הנשימה, סכרת, לחץ דם מוגבר ולא עלינו גידולים במקומות שונים בגוף.
חרדה דנטלית מורידה את סף הכאב ולכן כאשר מטפלים באנשים אלו לרוב יש צורך בתוספת הרדמה או שימוש באמצעים אחרים להורדת וכמובן של טיפול בחרדה דנטלית  כגון: הרגעה, הרפיה, ועד היפנוזה.
אם לא משתמשים באמצעים אלה, המטופל עלול לפתח סימפטומים קשורי חרדה, כגון: כאבי ראש, כאבי בטן, הקשחת שרירים ועד לפריצת דיסק עקב התכווצות חזקה של כל הגוף.

סיבות לחרדה דנטלית או פוביה מרופא שיניים

חרדה דנטלית מתפתחת מהרבה סיבות, אך העיקריות שביניהן:

• כאב – בסקר שנערך בין אנשים אשר לא ביקרו תקופה ארוכה אצל רופא השיניים, חרדה מהכאב הייתה הסיבה העיקרית לאי הופעתם
  • תחושת חוסר אונים ואיבוד שליטה- חוסר הידיעה מה עומד לקרות, האם יהיו כאבים, האם ניתן יהיה לעצור את הטיפול וכו’
  • בושה – הפה היינו חלק מאוד אינטימי בגוף, ישנם אנשים אשר חשים מבוכה עד בושה כאשר אדם זר מסתכל להם בתוך הפה.
  • בנוסף, ישנה קרבה פיזית בין הרופא למטופל, מצב אשר יכול להביא לידי אי נוחות.
  •  ניסיון קודם רע – מטופל אשר חווה כאב בטיפול אצל רופא שיניים אחר, יחס בינאישי רע.

סימפטומים של החרדה

• קשיים בהירדמות או חוסר שינה מוחלט לילה לפני הטיפול
  • עצבנות יתר עד חוסר שקט נפשי בזמן ההמתנה לרופא השיניים
  • המחשבה על הטיפול גורמת לבכי או סערת רגשות
  • קירבת הרופא או הכנסת המכשירים לפה, גורמת לקשיי נשימה, הקאות ופניקה

טיפול בחרדה דנטלית  – יש פתרון – דרכי הטיפול במרפאת השיניים, בהתמודדות עם חרדה

• מתן יחס אישי לכל מטופל, תוך שקיפות מלאה של הטיפול, להסרת חששות ומניעת אי וודאות
  • שיחות אישיות עם כל מטופל, על מנת להפחית את החרדה
  • יצירת אווירה נעימה, מוזיקה מרגיעה ברקע
  • שימוש בגז צחוק במידת הצורך- מעניק תחושת רגיעה והרפיה
  • שימוש בהיפנוזה

אם אתם חושבים שאתם סובלים מחרדה דנטלית והסיטואציה מוכרת לכם, עליכם ליידע את הרופא המטפל על כך, על מנת שיוכל לעזור בכל דרך אפשרית ולתת לכם טיפול בחרדה דנטלית בכלים המקצועיים ביותר.

טיפים אישיים על מנת להתמודד עם החרדה

• בחרו ברופא שיניים אשר אתם נותנים בו אמון
  • קבעו פגישות בזמן בו אינכם ממהרים לשום מקום
  • ניתן להביא מכשיר שמע עם מוזיקה אהובה עליכם