כאבי שיניים – כנראה שאתה צריך טיפול שורש ?!

כאבי שיניים – רפואה מונעת – איך למנוע טיפולי שורש

אם בעבר, הסיכוי לאבד שן חולה, היה כמעט ודאי, הרי שכיום, באמצעות טיפול שורש ניתן להציל את השן ולמנוע זיהום של הפה. מהו טיפול שורש? מתי צריך לבצע טיפול שורש ומדוע טיפול שורש הוא האמצעי המועדף לטיפול בשיניים בעלות שורש חולה?
תשובות לשאלות אלו ואחרות, ניתן למצוא להלן.
על מנת להבין מהו טיפול שורש, יש להכיר, בראש ובראשונה, מושגים מרכזיים הקשורים למבנה השן, ואשר יוזכרו בדף זה.

מבנה השן – רקע בסיסי

כל שן מורכבת משני חלקים עיקריים:
  1. כותרת
    – חלק השן הנמצא מחוץ לחניכיים ונראה לעין
  2. שורש
    – חלק השן הנמצא מתחת לחניכיים, וסמוי מן העין
החלק הפנימי ביותר של השורש, נקרא “מוך השן”, והוא עשוי רקמות תאים המכילות עצבים וכלי דם. מוך השן משתרע בין כותרת השן לקצה השורש בתוך תעלות הנקראות “תעלות השורש”. מוך השן הוא החלק האחראי לתחושות בשיניים, ועל כן, כאשר הוא פגוע, אנו עשויים לחוות כאבי שיניים חזקים.
את מוך השן מקיפה שכבת דנטין העשויה רקמה קשיחה, ועל הדנטין, מגנה שכבת האמייל באזור כותרת השן, ושכבת הצמנטום (cementum) באזור השורש. שכבות אלו נחשבות חזקות במיוחד, והן לרוב מצליחות למנוע חדירה של חיידקים אל מוך השן.
כאבי שיניים

שכבת ההגנה נפרצה? זה הזמן לטיפול שורש.

ישנם מקרים, בהם שכבות המגן (הדנטין, האימייל, או הצמנטום) נפגעות, ונוצר מעבר ישיר אל מוך השן, שנשאר חשוף לחיידקי הפה. מצב זה, עשוי לגרום למורסה בשורש השן ולזיהום, כמו כן כאבי שיניים ודלקות באזור הפה והלסת. במקרים חריגים, זיהום שאינו מטופל, עשוי לגרום לנמק של מוך השן ולעקירה בלתי נמנעת.

הגורמים לפגיעה במוך השן הם:

• אי שמירה על היגיינת הפה
  • חוסר מודעות לנגעים עמוקים